כשמדברים על סיכום שנה ברשתות חברתיות צריך לזכור כי לרשתות החברתיות יש יותר מצד אחד שמעניין לסקור.
מצד אחד יש את הרשתות החברתיות עצמן ואת הדרך בה הן מתפתחות ומעשירות את האפשרות שלנו לצרוך תוכן, להפיץ תוכן, את האסטרטגיות העסקיות שלהם שמתחילות להתבהר כל זה נמצא מצד אחד של הסקירה.
מצד שני קיימים משתמשי הקצה – שזה אנחנו! והדרך שבה אנו עושים שימוש ברשתות חברתיות וכיצד אנו הופכים לחיות חברתיות שמתקיימות ברשת ומקבלות צורה, נפח ומשמעות חדשה לקשר בין אנשים בכלל ולקשר של העולם העסקי עם לקוחותיו בפרט – שינוי קיצוני ממה שהורגלנו עד כה.
אז בואו נתחיל מההתחלה – לא ניתן להתחיל סיכום שנה בלי להזכיר את פייסבוק!
שנת 2012 תיזכר כשנה מאוד מרגשת בפייסבוק – בשלב הראשון זו השנה בה פייסבוק חצתה את קו המיליארד חברים ברשת! ותוסיפו על כך את העובדה שזו השנה שרשת חברתית הונפקה בבורסה לראשונה! מבחינת פייסבוק זה היה מהלך אדיר – מבחינתנו… אנחנו יכולים לקנות מניה בחברה J כתוצאה ממהלך זה (או במקביל למהלך זה – מה שתרצו …) פייסבוק שכללה את המודל העסקי שלה ומעבר לפרסומות שאנו מקבלים בצד של זרם החדשות שלנו אנו מקבלים מידע ממומן ישירות לזרם החדשות שלנו.
המהלך הזה קרה בהדרגה, בהתחלה פייסבוק גילתה לנו כמה אנשים באמת רואים כל פוסט שאנו מעלים לעמודים העסקיים שלנו – ביחס לגודל החברים בעמוד ולהיקף הפעילות על העמוד – זה היה ממש מאכזב – היחס בין כמות החברים בעמוד לכמות החברים שנחשפו לתוכן היה בסביבות – 1 ל – 10 – במקרה הטוב.
ואז צצה האפשרות לשלם על תכנים נבחרים ולהפיץ אותם לאלפים רבים נוספים ולקבל חשיפה גדולה הרבה יותר של התוכן שאנו מעלים לעמוד, ולמעשה ביחס לגודל החשיפה שאנו יכולים לקבל – עלות הפרסום אינה מאוד יקרה.
השלב הבא היה שכלול של השכלול כאשר עלתה האפשרות להציע הצעה ממומנת לתוך זרם החדשות של חברים וחבריהם: עם קוד ומבצע מלהיב על מנת לנסות ולהפוך את פייסבוק לכלי מכירתי ולא רק לכלי שדומה יותר לכלי יח"צ.
אך העניינים הכספיים של פייסבוק הם פן אחד של שנת 2012 בפייסבוק – 2012 תיזכר כשנת הטיימליין של פייסבוק! זו היתה השנה בה כל העמודים העסקיים נאלצו לעבור לפורמט החדש. לאחר מכן הוסיפו לעמודים יישומים חשובים כמו האפשרות לפלח כל פוסט לפי מיקום ולפי שפה – ועל ידי כך לנהל את כל השיווק הבינלאומי שלנו בעמוד אחד מרוכז ועל ידי כך מתאפשר לנו לנהל אסטרטגיות בינלאומיות בפייסבוק בצורה יעילה הרבה יותר, (בקרוב אצלנו באתר כתבה על השיווק הבינלאומי ברשתות חברתיות עם התייחסות ספציפית לפייסבוק).
נפתחה האפשרות לתזמן כל פוסט וכל תמונה בנפרד, ולרכז את מאמצי השיווק בצורה מתואמת ומאורגנת היטב מראש. וממש לאחרונה אנו רואים כי ניתן לפתוח אלבום תמונות היישר משורת הסטאטוס בטיימליין של העמודים.
פייסבוק היא אלופת השינויים ניתן אפילו להגדיר אותה כרשת חברתית תזזיתית, אך התמורות הנרחבות שמתבצעות בפייסבוק מניעות את הרשתות החברתיות האחרות להתקדם גם כן. אך אין אח ורע לפייסבוק!
לינקדאין הרחיבו השנה את מודל הפרסום שלהם שעדיין לא מצליח כל כך להציג החזר על ההשקעה, אך לינקדאין העבירה את עמודי החברה שלה מתיחת פנים משמעותית והפכה אותם לפלטפורמה נוחה יותר לעבודה, עדיין עמודי החברה של לינקדאין מצליחים לעצבן ולהציג עבודה בווליום נמוך, הגבלות קשות בפתיחת עמודי חברה, מה שבסופו של יום עלול להרוג את היישום הזה לחלוטין. בנוסף פרופיל הלינקדאין שלנו עבר מתיחת פנים משמעותית לאחרונה ונראה קצת כמו בלוג אישי, הוספה האפשרות להמליץ בקלות על כישורים מקצועיים של חברים, וכעת אנו יכולים להעלות מצגות וסרטונים באמצעות לינק היישר ללינקדאין ולו לחבר את הפרופיל לינקדאין שלנו לפרופיל ברשת חברתית אחרת כדוגמת slideshare youtube – ללא ספק ניחוחות התחרות עולות לאוויר…
עמודי חברה של לינקדאין עברו מתיחת פנים משמעותית ב – 2012
גוגל פלוס הוסיפה לאחרונה את הקהילות שמקבילות לקבוצות של פייסבוק – כבר ניכרת תנועה נאה בעמודי הקהילות של גוגל פלוס – ונדמה שיהיה מעניין לראות לאן זה יתפתח בשנת 2013 – האם גוגל תנסה להדביק את הפער מול פייסבוק וכיצד היא תנסה להתמודד עם האחות הגדולה והמצליחה הזו.
רשת מעניינת שקפצה אלינו ב – 2012 היא רשת התמונות פינטרסט – שמציגה מודל מקסים של שיתוף תמונות, תוך הוספת יישומים המאפשרים שיתוף בקלי קלות, מאפשרים הוספת תוכן שיווקי לכל תמונה, יצירת לינקים לאתרי החברה שלנו ועוד וממש לאחרונה נפתחה האפשרות לפרופילים עסקיים בפינטרסט – ואם כל זה לא מספיק, כל הפעילות שלנו בפינטרסט משתקפת בפייסבוק – כך שקשרים חדשים ושונים שמתחברים אלינו בפינטרסט – למעשה מצליחים להגדיל את הוויראליות שלנו בפייסבוק כמעין תוצר לוואי של הפעילות בפינטרסט – אך אנו מתייחסים לתוצר הלוואי הזה מאוד ברצינות.
פינטרסט – רשת חברתית חדשה שפרצה לחיינו ב – 2012
אינסטגראם נרכשה השנה על ידי פייסבוק והצליחה להציג עצמה כפלטפורמה נבחרת לשיווק בסלולר. אחוז ניכר ממשתמשי הקצה מסתובבים עם הטלפונים החכמים שלהם בכל מקום – מצלמים את עצמם, מעלים תמונות, מציינים היכן הם נמצאים ומה הם עושים – דרך נהדרת לנו כמשווקים להיכנס בדלת האחורית לכל אחד שעובר דרכנו או לידינו.
טוויטר החלה לגייר את המערכת שלה גם לעברית, אך עדין נדמה כי הישראלים לפחות לא אוהבים שמגבילים אותם ל – 140 תווים… הרשת גדלה בהתמדה אך לא תופסת תאוצה משמעותית – לפחות לא בישראל.
עד כאן אנו מציצים על שנת 2012 במבט שבוחן את הרשתות החברתיות עצמן ואת הצעדים שהן מבצעות כדי להפוך לכלי שיווק אטרקטיביים למשווקים ולמשתמשי קצה – וזאת במטרה לשמור את קהל היעד פעיל יחד איתנו באותה הזירה.
ומה קרה לחברות? מה קרה למשווקים? השנה בחרנו לקחת נתונים מכתבה שסקרה את התנהלותם של מאה החברות הגדולות בעולם ה "fortune Global 100" מעניין? מסקרן? מאוד! אז בואו איתנו לכתבה הבאה: כיצד מאה החברות הגדולות בעולם אימצו את המדיה החברתית כאסטרטגיית שיווק מובילה.
מחפשים חברת שיווק באינטרנט המתמחה בגיבוש אסטרטגיות ברשתות חברתיות
וניהול שוטף של הפעילות ברשתות חברתיות?
SocialLead Digital Marketing בונה אסטרטגיה שיווקית ברשתות חברתיות
עבור לקוחותיה ומנהלת בפועל את הפעילות ברשתות חברתיות
לפגישת היכרות חייגו עכשיו: 09-7447740
או השאירו הודעה בטופס יצירת הקשר למעלה משמאל