לו אני מנכ"ל גוגל – נדמה לי שאתמול היה היום ממנו גוגל חששה. אמנם קשה לשנות הרגלי צריכה וההרגל לחפש כל דבר בגוגל הוא כמעט אינטואיטיבי, אך כשהרשת החברתית החזקה בעולם מציעה לחבריה חיפוש חברתי יש לזה עצמה אדירה.
אם כך בואו ננסה להבין במה מדובר. למעשה מדובר בכלי ששואב את הנתונים מכרטיסי הפייסבוק של כל אחד ואחד מאיתנו, כולל העמודים העסקיים.
עד עכשיו כשאנו מחפשים חבר בפייסבוק אנחנו מקלידים את שמו בשורת החיפוש, ואולי אחרי שסיימנו להקליד 75% מאותיות השם שלו – בשעה טובה יופיע החבר בין הפרופילים שנגללים מטה משורת החיפוש. מדובר בחוויית משתמש לא מדהימה בלשון המעטה. שלא נדבר על עסקים שרוצים שיימצאו אותם בשורת החיפוש – אך מנוע החיפוש העכשווי של פייסבוק נותן תוצאות, אך פעמים רבות התוצאות רחוקות ממה שחיפשנו בעצם.
אם כך, מה הולך להשתנות? למעשה הפייסבוק גרף הולך לעשות בדיוק את מה שגוגל רצו לעשות, אך לא הצליחו – זוכרים שגוגל אמרו לנו שעם הזמן החיפוש יהיה פרסונלי ויושפע מפעילות המעגלים שלנו בגוגל פלוס – אבל מה, גוגל פלוס היא רשת חברתית רדומה וכמות המידע שאנשים משתפים בגוגל פלוס נמוכה בהרבה מהתמונה בפייסבוק. מעבר לכך ראיתם את העמודים של גוגל – לא מתקרבים לעמודי פייסבוק מבחינת האינטראקציה שנוצרת בתוכם, כמות העוקבים אחר העמודים – שהם הדברים החשובים ביותר.
בפייסבוק לעומת זאת יש נוכחות אדירה של עסקים – והקהל מגיע ומשתף פעולה. ברגע שמנוע חיפוש יידע להשתמש במידע הזה ברור שניתן יהיה לייצר כלי רב עצמה! וזה בדיוק מה שפייסבוק עושים. קדמה לכך הוספת הגדרת הפרטיות שלנו על כל דבר שנמצא בפרופיל שלנו, אך כעת כל מה שנשאיר ציבורי יוכל להיות מידע שיעלה במנוע החיפוש החברתי של פייסבוק ה"פייסבוק גרף". למעשה מנוע החיפוש החברתי ידע לשאוב את כל המידע שמשנה לכם בהקשר לחיים החברתיים שלכם, כשלמעשה מנוע החיפוש הזה מדלג לחלוטין על תוצאות החיפוש שמעניינות את האינטרנט, בלי קשר לכמות הכתבות, מילות מפתח, לינקים – שממש לא מעניינים אתכם, ובמקום זה מתמקד בקבוצת החברים שלכם ובמה שהם אוהבים ומתייחס לזה כקנה מידה למה שאנחנו עשויים להעדיף. או במילים אחרות, אם חברים שלי מצאו את הספר/נגר/מדריך הזה טוב וממליצים עליו, יותר קל לי לפנות אליו ולבקש את שירותיו.
על פי פייסבוק הגרף יתמקד בארבע תחומי ליבה: אנשים, תמונות, מקומות ותחומי עניין. כדי לשפוך מעט יותר אור על האופן בו הכלי החדש של פייסבוק יכול לסייע למשווקים הנה כמה דוגמאות:
בואו נאמר שאנחנו מחפשים בית קפה נהדר. במקום להיכנס לגוגל ולחפש בתי קפה סמוכים – כשאנו יודעים שהתוצאה שנקבל היא – בית הקפה שעשה את קידום האתר הטוב ביותר, במקום נוכל להשתמש בחיפוש החברתי של פייסבוק ונקבל המלצות על בתי קפה באזור המבוססות על מה שהחברים שלנו הכי אוהבים. לצורך כך מנוע החיפוש ישתמש בצ'ק אין'ס, טאגים של בתי קפה סמוכים, ולייקים של חברים שלנו על העמוד של בית הקפה – כדי להחליט מה הם בתי הקפה המתאימים לנו ביותר באזור זה – הבנתם את ההבדל? תודו שזה גדול!
2. חיפוש אחר תוכן
בואו נאמר שאתם מחפשים תוכן, למשל תמונות של חברים, תוכלו לחפש מידע באופן מאוד מפורש וספציפי עם זנב ארוך מאוד ולקבל תוצאות – למשל תמונות של חברים שלי בבר קרוב לאחד העם ותקבלו תמונות בהן חברים שלכם מתוייגים בברים סמוכים לאחד העם, כנ"ל לגבי כתבות, מוזיקה, סרטונים ועוד – עכשיו המוח השיווקי שלכם מתחיל לקדוח.
3. חיפוש אחר קשרים
אחד השימושים הנוספים של רשת חברתית – הוא נטוורקינג, לצרכים עסקיים או חברתיים. למעשה אנו נעזרים ברשת החברתית להרחבת הקשרים שלנו. מאחר ומנוע החיפוש החברתי מתחשב בלייקים, היסטוריה, מיקום, ונטיות, משתמשי פייסבוק יוכלו לחפש אנשים שמחפשים להגדיל את מעגל הקשרים החברתיים, העסקיים או הרומנטיים שלהם. כך תוכלו לחפש למשל: אנשים שמתעניינים בחופשות ועובדים באל על למשל. זו פונקציה שתועיל למשתמשי פייסבוק בהיבט האישי והמקצועי.
אילו בעיות עלולות לצוץ?
פייסבוק משמשת כרשת חברתית פרטית. כעת עם מנוע החיפוש החדש עלולות לצוץ בין התוצאות גם דברים פרטיים שדנו בהם עם חברים בפייסבוק, בואו נאמר – בעיה רפואית שלנו או משהו מהסוג הזה. לכן פייסבוק הודיע עם ההכרזה כי עלינו לבחון את המידע הקיים בפרופיל שלנו ולשנות את הפרטיות של מידע שאיננו רוצים שיעלה במנוע החיפוש החברתי – אנו מוצאים זאת מעט מסובך, האם עלינו לעבור על תוכן שהעלינו משך שנים ולהחליט על כל פירור מידע האם ברצוננו להשאירו ציבורי או פרטי. נדמה שעלולים לצוץ שפנים מהכובע.
האם כדאי למשווקים להתייחס למנוע החיפוש החברתי של פייסבוק.
אמנם כלי החיפוש עדיין אינו זמין לציבור, אך הוא יהיה, וכנראה שזה יקרה בעתיד הנראה לעין. וישנם שני דברים מאוד חשובים שכל משווק יודע:
- מידע הוא קריטי להצלחת השיווק
- מדיה חברתית מסייעת רבות בחשיפת המותג שלכם.
מנוע החיפוש לא רק יקל על אנשים למצוא את העסק שלכם והתוכן שלכם בפייסבוק, אלא זה גם יקל על העסק שלכם להגיע לסוגי קהל חדשים. אם יש לכם תוכן נהדר ויש לכם עמוד פייסבוק מדהים – העמוד שלכם ישווק עבורכם את התוכן שלכם.
אנו מבטיחים להמשיך לעקוב אחר מנוע החיפוש החברתי החדש של פייסבוק ולעדכן אתכם על יישומים חדשים שישולבו בו או סיפורי מקרה שיכולים ללמד כיצד ניתן להשתמש במנוע החיפוש החדש של פייסבוק לצורכי השיווק שלנו.
רוצה חברה מקצועית לשיווק באינטרנט שתסייע לך בבניית אסטרטגית שיווק באינטרנט והפעלתה?
SocialLead Digital Marketing מנהלת ומפעילה עבור לקוחותיה אסטרטגיות מתקדמות לשיווק באינטרנט
פשוט להתקשר עוד היום לקביעת פגישת היכרות ללא עלות וללא התחייבות: 09-7447740
או להשאיר את הפרטים שלך בטופס, ונחזור אליך בהקדם: