בעבר חייו של משווק היו די פשוטים. היו לו שני ערוצי טלוויזיה, מתוכם רק אחד מסחרי, היה מספר מצומצם של תחנות רדיו, ערב רב של מגזינים בתחומים שונים, ושלושה עיתוני בוקר עיקריים. מאחר וזירות השיווק והפרסום היו מצומצמות, היה הרבה יותר קל להגיע לקהלי יעד, ואם ניסחת את המסר השיווקי שלך נכון – הטלפון לא הפסיק לצלצל, והמכירות עלו.
היום לעומת זאת יש אינסוף ערוצי טלוויזיה, מבחר לא מבוטל של תחנות רדיו, והמון המון אתרי אינטרנט, פורטלים ובלוגים, ומאות ואפילו אלפי אפליקציות. חייו של המשווק מעולם לא היו קלים באמת, אבל בעידן הדיגיטלי והטכנולוגי חייו של המשווק הפכו קשים הרבה יותר.
מה שפעם היה זיהוי צרכים והצפת יתרונות ותועלות, בעידן של הצפת מידע זה הפך להיות מסכת ארוכה של ניסוי ותהייה, לפיצוח המודל המדויק למשיכת תשומת הלב של הלקוחות, והנעת הלקוחות ליצירת קשר. כתוצאה מכך, עלינו המשווקים לפתח מגוון רחב מאוד של מיומנויות וכישורים, לפתח הסתכלות מאוד ברורה כדי שקולנו יצוף מעל כל מילות הבאזז הזולות שמתעופפות בכל מקום, עם ריבוי "גורואים של שיווק בשקל" שמציעים כל דבר שאפשר לקנות.
הנה 4 עקרונות שיעזרו לכם לגבש אסטרטגיה שתביס את כל זה:
1. צרו בהירות בקשר לכוונות העסק, המוצר או השירות שלכם והתמקדו במטרה אחת ברורה
זירת השיווק מבעבעת, כל כך הרבה מידע זורם ברשת בכל שניה, וכולם נאבקים לעמוד בקצב השינויים וההתפתחויות. ובו בזמן כל איש שיווק מקצועי חש לחץ להציג יכולות מתקדמות תוך שילוב ז'רגון מפוצץ במילים חדשניות בתכנית השיווק. אולם, סימן ההיכר של אסטרטגיית שיווק טובה אינו נמדד בכמות המילים המפוצצות שנדחסו לתוכה, אלא מה מידת היעילות שלה בהשגת המטרות שהוצבו. מכאן, לדרך בה תתארו את העסק, המוצר או השירות שלכם תהיה השפעה מכרעת על הצלחת אסטרטגיית השיווק שלכם. לרוע המזל, למשווקים יש שתי נטיות עיקריות – הראשונה, לנסות לפשט את המסר ככל האפשר ולחשוב ששיווק one size זו שיטה מצוינת, ולעומתם יש את אלו שמייצרים נוסחאות מסובכות למידול כל אחד מתוצרי השיווק והתוצאות. אבל הדרך הקלה והנכונה ביותר למידול תוצרי השיווק היא על ידי מדידת שלושת הפרמטרים הבאים: מודעות למותג, הגברת הפניות, הגברת המכירות. יש מותגים שסובלים מהיכרות נמוכה עם שם המותג, אחרים מתקשים לתרגם את ההיכרות עם המותג למכירות מספקות, וכמעט כולם רוצים לעודד את תמיכת הצרכנים במותג. למעשה, כולם רוצים להשיג את כל השלושה, אך כשבונים אסטרטגיה חשוב להתמקד במטרה אחת ועיקרית, אחרת תקבלו אסטרטגיה מבלבלת, לא מובנת ושאינה משיגה את המטרה.2. צרו צוותי חדשנות שיזהו, יעריכו ויפעילו הזדמנויות שצצות
מובן שכולנו נרצה לשלב חדשנות באסטרטגיה שלנו. אבל חשוב לזכור שחדשנות אינה מטרה – היא אמצעי להשגת המטרה. משווקים ומנהלי שיווק הם אנשים עסוקים מאוד! הם צריכים לנטר באופן אקטיבי את זירות השיווק, לזהות הזדמנויות עסקיות, ליצור שיתופי פעולה עם מוצרים/שירותים או עסקים משלימים. זה לא סביר לצפות מהם לעמוד בקצב השינויים והחידושים הטכנולוגיים והטקטיים במיוחד לאור העובדה שחלק גדול מההזדמנויות והרעיונות החדשים לא יפיקו את התוצאות המצופות. מכאן, שזה הכרחי לאגד סביבם צוות שיקדיש את זמנו ומרצו בזיהוי הזדמנויות חדשות שצצות, מפגש עם נציגי הרעיונות החדשים – סטארט-אפים למיניהם, והרצת תכניות ניסוי ולמידה לבחינת הערך האמיתי של הזדמנויות אלה. ברור שחלק מהניסיונות ייכשלו, אך הבודדים שיצליחו יפצו משמעותית על ההפסדים של הניסיונות הפחות מוצלחים. ברגע שהזדמנות כזו מצליחה בתכנית הפיילוט, מגיע הרגע להעלות אותה לשלב הבא ולהפוך אותה לחלק מהאסטרטגיה השיווקית ולמקם אותה כטקטיקה שמטרתה להשיג היכרות רחבה יותר עם המותג, או הגדלת המכירות, או הגדלת כמות הפניות.3. להפריד בין אסטרטגיה לחדשנות
לרוע המזל, בארגונים רבים מכנסים את האסטרטגיה והחדשנות תחת כובע אחד, כיוון ששניהם נתפשים כ"דברים שאנשים חכמים עושים". כתוצאה מכך, כשחברות ניגשות להזדמנויות חדשניות, הן נוטות להפעיל את האנשים הטובים ביותר שלהן למשימה, אלו שמראים יכולת לייצר תוצאות טובות. וזו הסיבה לכך שפעמים רבות מדיי, צוותי החדשנות מאוכלסות על ידי בכירים. כיוון שחדשנות נחשבת כגורם מכריע לעתיד הארגון, מה גם שעומדים לרשות אותם בכירים שפע משאבים – והם מכווני הצלחה – כישלון אינו מצוי בארסנל המילים או האפשרויות העומדים לנגד עיניהם. בכל אופן, חשוב להתייחס לאסטרטגיה ולחדשנות באופן שונה בתכלית. כפי שצוין קודם, אסטרטגיה טובה היא כזו שמשיגה מטרות ספציפיות. חדשנות, לעומת זאת, ממוקדת ביצירת משהו חדש לחלוטין, ודברים חדשים, מעצם טבעם נוטים לעבוד פחות טוב מהפתרונות הסטנדרטים והמקובלים, לפחות בהתחלה, והאמת היא שחדשנות יכולה להיות מאוד מבלבלת ומבולגנת בתחילת דרכה. לכן כישלון חייב להיות ב – DNA של ניסויים בטכנולוגיות חדשניות, כפי שעושים בהשקעות הון סיכון, מתוך הנחת יסוד שאומרת, ננסה הרבה מאוד רעיונות חדשניים בתקציבים מוגבלים, אלו שיראו סימני הצלחה יכולים ליצור עבורנו את היתרון המשמעותי לו אנו זקוקים כדי לנצח במשחק הגדול מול המתחרים ובעיניי הצרכנים, בין אם אלה צרכנים פרטיים או צרכנים עסקיים. לכן ראוי לתת לצעירים עם תפישה חדשנית מעולה ליצור את הניסויים האלה, בהדרכה מרחוק של הבכירים, וכך יושקע מינימום בטקטיקות שעלולות להיכשל, אך עדיין תישמר ההזדמנות ליצור את הפריצה הגדולה וליהנות מיתרון הראשוניות.4. בניית ערוצי תקשורת פתוחים במקומות בהם מסתובב קהל היעד שלכם
בשיטות השיווק המסורתיות הפוקוס העיקרי של המשווק היה ביצירת קמפיינים מדויקים להם נוסחו מודעות שמטרתן היה למשוך את תשומת הלב של הקונה הפוטנציאלי ולעורר את המודעות למותג למוצריו ולשירותיו. ברגע שהובהר כי קיימת מודעות של לקוחות פוטנציאליים למותג, מסעות הפרסום הציגו קידומי מכירות שחתרו לסגירת עסקאות, ומחלקת המכירות יכלה לסגור עסקאות בקלות יחסית. המודל הזה כבר לא כל כך עובד. כיוון שקמפיין שמעורר מודעות בלבד, ישלח את הלקוחות הפוטנציאליים לחפש בגוגל ומשם הם עלולים למצוא את המתחרים שלכם. שיווק נכון צריך לתכנן כיצד לקשור את הלקוחות הפוטנציאליים למותג, כיצד להמשיך ולהציג בפניו את התכנים, היתרונות והתועלות שלנו. ליצור שיווק שבונה מודעות למותג, אהדה למותג, נאמנות למותג וקשר דו סיטרי עם המותג. את כל אלה ניתן לעשות ברשתות החברתיות הרלוונטיות לקהל היעד של המוצר. הלקוחות הפוטנציאליים רוצים לדעת ש"יש עם מי לדבר". שהמותג מציע יותר ממוצר ומחיר, אלא גם שירות ויחס הוגן ללקוחות ואף לעובדים, הלקוחות היום חשופים להרבה יותר גירויים, ולכן חשוב להציע להם יותר כדי לקשור אותם אלינו. והרשתות החברתיות מספקות את המענה הזה באופן מושלם. אך ברור כי הפעילות ברשתות החברתיות אינה עומדת בפני עצמה, ונדרשות פעילויות שיווקיות נוספות כדי לייצר לידים ומכירות, ואלו בדרך כלל יכולים להתרחש בעמודי נחיתה ועמודי מכירה של המותג. המותגים היום כבר לא יכולים ליהנות מפרסום עמודים גדולים יותר מהמתחרים, שטחי פרסום גדולים יותר מהמתחרים, אלא הם צריכים לבנות קהילה המושתתת על אמון דיגיטלי ותכלית.מחפשים חברת שיווק שמתמחה בבניית אסטרטגיה שיווקית בעידן הדיגיטלי? צרו עמנו קשר: 052-7756200 או מלאו את הפרטים שלכם בטופס הבא: