אחד הנושאים שיכולים להשפיע באופן ניכר על הצלחתו או חוסר הצלחתו של בלוג – שימוש במילות מפתח וביטויי מפתח בבלוג. בלוגרים רבים מתעלמים לחלוטין מנושא זה וכותבים באופן חופשי לחלוטין מבלי לתת את הדעת על כלי שיכול להניע תנועה איכותית ומרובה לבלוג שלהם.
בכתבה זו נעסוק בשלוש נושאים:
- מה היא מילת מפתח
- מדוע עליכם להכיר את מילות המפתח שלכם לפני שהתחלתם לכתוב אפילו פוסט אחד לבלוג שלכם
- באילו כלים תשתמשו למחקר מילות מפתח
- באילו כלים תשתמשו לבחינת התחרות על מילות המפתח שתבחרו
אם יש לכם אתר אינטרנט וכבר עסקתם במחקר מילות מפתח החלק הראשון יהיה לכם קל יותר להבנה.
התהליך בו פועל החיפוש באינטרנט הוא למעשה די פשוט. דמיינו כי האינטרנט זו ספרייה ענקית המלאה בכמות מידע גדולה ממה שאי פעם תצליחו לעכל! והספריה הזו מכילה מידע בכל השפות ובפורמטים מגוונים – כן, לא רק ספרים, גם סרטוני וידאו וקבצי קול.
הספרייה שלנו אינה מאורגנת לפי מחלקות ומדפים, אלא מאורגנת על ידי מנועי חיפוש, כאשר לכל מנוע חיפוש הדרך שלו לארגן את המידע ולשלוף אותו עבורכם ולשימושכם. יש רק דבר אחד שמשותף לכל מנועי החיפוש והאינדקסים – מילות מפתח.
עכשיו, נניח לרגע לספריה ונפנה את תשומת לבנו למשתמש – אליכם. כאשר אתם מחפשים מידע ברשת האינטרנט, אתם נכנסים לאחד ממנועי החיפוש ומקישים בתוך תיבת החיפוש מילות מפתח. לפעמים אתם עלולים להיכנס לרשתות חברתיות כמו פייסבוק או טוויטר ולהקליד בשורת החיפוש שלהם את מילת המפתח שלכם.
לא חשוב היכן תחפשו מידע: תשתמשו במילות מפתח לאיתור המידע
אם תרצו לדעת מי קלע הכי הרבה סלים בליגת האלופות בשנת 2010, אתם בטח תקלידו "מי קלע הכי הרבה סלים בליגת האלופות בכדורסל בשנת 2010" או שאתם יכולים להקליד "ליגת האלופות – טריוויה". אילו שני חיפושים שונים מאוד עבור אותו מידע. כדי להבין את הקוראים שלכם עליכם לחשוב כמו הקוראים שלכם ולשלב מילות מפתח לפוסטים שלכם בהתאם למילות החיפוש שהם יקלידו כדי למצוא את המידע המפורסם בפוסט שלכם.
שימו לב: מילות מפתח משמשות את הרשת לחיפוש מידע ולארגון מידע. לפעמים נדמה כי הרשת נמצאת בכאוס מוחלט, אבל מסתבר שהשיטה של שימוש במילות מפתח עובדת מצוין. בעוד כמות המידע ברשת גודל ומשתנה, גם חיפוש בהתאם למילות מפתח יגדל וישתנה – החיפושים יתאימו עצמם להרגלי החיפוש של הגולשים ברשת ולצרכים שלהם.
המטרה האולטימטיבית של כל מנוע חיפוש היא לשרת את קהל המחפשים ברשת ולהציע לו את המידע המדויק והמתאים ביותר לחיפוש שלו עם דגש על רלוונטיות התוכן לזמן החיפוש.
מה המשמעות של זה לגבי מנהלי בלוגים עסקיים
כבעלי בלוג עסקי אתם ודאי יודעים כי על מנת לייצר תנועה לבלוג שלכם עליכם להופיע במנועי חיפוש. אתם יכולים להגיע לתוצאה הזאת על ידי פרסום ממומן בגוגל אדוורדס למשל, אבל יש בעלי בלוגים שמצליחים לייצר תנועה איכותית ומפולחת היטב לבלוג שלהם, הם עושים זאת באמצעות שימוש במילות מפתח, שמוביל להתברגות אורגנית במנועי חיפוש.
כעת נסקור חמישה שלבים שעליכם לבצע על מנת לבחור את מילות הזהב לבלוג שלכם, כיצד להשתמש בהן, כיצד לנתח את הפעילות שלכם לאור התוצאות, להסיק מסקנות וליישם אותן בהמשך הפעילות שלכם כבלוגרים.
צעד ראשון – מחקר מילות מפתח – לאיתור מילות מפתח מנצחות
כשתתחילו לחפש את מילות המפתח הרלוונטיות לבלוג שלכם תמצאו עשרות ואולי אף מאות מילות מפתח וביטויי מפתח רלוונטיים לבלוג שלכם. כיצד תעקבו אחר המידע הזה, תנתחו אותו ותדעו לבחור את המילים המדויקות לבלוג שלכם.
ארגון אינו רק המפתח להצלחה, זו גם הדרך הטובה ביותר להשוות בין מילות מפתח, לתכנן כיצד תשתמשו בהן, תנתחו את מידת הצלחתם ותהיו שלב אחד לפני המתחרים שלכם. ואם תיצרו שיטת ארגון החל מתחילת עבודתכם – תחסכו לעצמכם זמן רב מאוד.
דמיינו לעצמכם שערכתם מחקר מילות מפתח רשמתם לכם את המילים שבחרתם וכעת בכל פעם שתכתבו פוסט תשלפו באופן אקראי מילות מפתח מהרשימה שהכנתם, ללא שום ארגון ומחשבה לשימוש יעיל.
כעת דמיינו לכם קובץ לתוכו אתם ממיינים את מילות המפתח שאיתרתם לפי קטגוריות. ובכל פעם שאתם מעלים פוסט לקטגוריה מסוימת אתם משלבים את מילות המפתח הרלוונטיות לקטגוריה זו – נשמע יותר טוב, לא?
שיטת בחירת מילות מפתח מומלצות
אין שיטה אחת שהיא טובה ונכונה. יש כמה דרכים שיכולות לעבוד לכם טוב, אנחנו ניתן לכם כמה רעיונות ואתם תיישמו את השיטה שעובדת לכם הכי טוב .
את מילות המפתח שתמצאו מומלץ לשבץ בקובץ Excell המאפשר פתיחת מספר קטגוריות באותה מחברת עבודה. לתוך טבלה מסודרת תשבצו מילות מפתח וביטויי מפתח לכל קטגוריה. תציינו מה נפח החיפושים החודשיים של כל מילה או ביטוי, ומה מידת התחרות. תוכלו להוסיף עמודה נוספת ובה לרשום רעיונות לכתבות עבור כל מילה או ביטוי. כמובן שבאותה כתבה או רעיון לכתבה אפשר לסמן יותר ממילת מפתח אחת.
צעד שני – כלי מילות מפתח
יש כמה אתרים לניתוח מילות מפתח – אם כי רק אחד יעיל וחזק בעברית ויתרון נוסף לכלי זה – הוא בחינם:
כלי מילות המפתח של גוגל
יש עוד שני אתרים לניתוח מילות מפתח – אתרים אלו מציעים ניתוח מילות מפתח באנגלית, והם מאוד מומלצים, לשני האתרים יש תקופת ניסיון בחינם, כך שתוכלו לבחון את האתרים האלו ולהחליט האם מתאים לכם להיות חברים בהם תמורת תשלום:
● Keyworddiscovery.com – http://www.keyworddiscovery.com/
● Wordtracker.com – http://www.wordtracker.com
● Market Samurai http://www.marketsamurai.com
לכל אחד מאתרים אלו יש תוספים ואפשרויות שונות, כולל הסברים מפורטים כיצד יש להשתמש בכלי, לרבות הסברים בסרטוני וידאו. אם יש לכם אתר באנגלית או שהאתר שלכם הוא דו לשוני עברית/אנגלית – תרצו לבצע מחקר מילות מפתח בשתי השפות ואז הכלים הנוספים שאנו מציעים יכולים לסייע לכם בבחירת מילות מפתח באנגלית.
בחרו את הכלי שהכי נוח עבורכם ותעברו להחלטה הבאה:
בחירת מילות מפתח להתחיל.
כדי לדעת מה מילות המפתח החזקות בתחום שלכם ישנה אפשרות להיכנס לאתרים שיעשו סיעור מוחות יחד אתכם:
● Google Trends,
● Springwise.com,
● eBay Pulse,
● Twitter.
תאתרו אלו מילות מפתח פופולאריות ביותר כרגע ותתחילו משם.
איתור מילות מפתח
לא משנה איזה כלי מחקר מילות מפתח תבחרו בסוף – אתם תגלו שבדרך כלל המילים הפופולאריות ביותר בקטגוריה שלכם הן בעלות תחרות מרובה ולהברג גבוה במנועי החיפוש עם מילים אלו יהיה קשה – לא ארנו בלתי אפשרי, חלילה, אבל הדרך לשם תהיה ארוכה יותר ותדרוש יותר עבודה – תצטרכו לקחת זאת בחשבון.
המילים שאתם מחפשים בדרך להגעה ליעד של קידום הבלוג שלכם במילות המפתח הפופולאריות ביותר – הן מילים בעלות נפח חיפושים גדול יחסים ותחרות בינונית ומטה – הכלי של גוגל נותן לכם את המידע הזה.
הדרך למצוא ביטויי מפתח עם נפח חיפושים טוב ותחרות בינונית ומטה, היא שימוש בביטויי זנב ארוכים, למשל – אם יש לכם בלוג של קוסמטיקאית שמעניקה טיפולי פנים. סביר להניח שהמילה "טיפולי פנים" תקוטלג בקטגוריה של תחרות מרובה, לעומת זאת "טיפולי פנים ברמת גן" ככל הנראה שעדיין תגלו נפח חיפושים טוב, אך התחרות תהיה בינונית או אפילו נמוכה. או "טיפולי פנים טבעיים" וכיו"ב… תחשבו מחוץ לקופסא ותאתרו מילות מפתח רלוונטיות עם נפח חיפושים טוב ותחרות מועטה ככל האפשר.
כאן חשוב לציין כי יש ביטויי מפתח בסיסיים, ביטויי מפתח מורחבים וביטויי מפתח עם זנב ארוך, לדוגמא:
- ביטויי מפתח בסיסי – כיצד מכינים פסטה
- ביטויי מפתח מורחב – כיצד מכינים פסטה ברוטב בולונז
- ביטוי מפתח בעל זנב ארוך – כיצד מכינים פסטה ברוטב בולונז כשר
באופן כללי – ככל שהביטוי יהיה ספציפי יותר, כך תקטן התחרות על ביטוי זה, אך ככל הנראה גם נפח החיפושים עלול לרדת בהתאם. יחד עם זאת, זו הדרך לאתר את קהל היעד המדויק שלכם – הם אוהבים פסטה בולונז וחשובה להם הכשרות – יש לכם אתר של אוכל איטלקי כשר.
מה שאומר שמחקר מילות מפתח לביטויי זנב ארוך חשוב לאיתור לקוחות/נרשמים/מתעניינים פוטנציאליים.
בכמה מילות מפתח פוטנציאליות כדאי להשתמש
מומלץ להשתמש במילת מפתח אחת או שניים לכל עמוד או פוסט ובעוד חמישה או שישה ביטויי מפתח תומכים שהם ביטויי מפתח נרחבים או בעלי זנב ארוך.
זה מפתה להעמיס על כל עמוד/פוסט עשרה מילות מפתח, אבל אתם כותבים לבני אדם, וטקסט מרובה מטרות יראה בעיני הגולשים שלכם כמו טקסט שנכתב כשהייתם בגילופין.
ריכוז מאמצים
לאחר שהשגתם את היעד שלכם ואתם הגעתם למקום גבוה בשני מילות מפתח עיקריות לבלוג שלכם, זה הזמן להוסיף מילת מפתח או שתיים נוספות.
שלב שלוש – מי משתמש במילות מפתח
עכשיו יש לכם מילות מפתח נבחרות! מי מתחרה אתכם על אותה משבצת? הכניסו את המילים האלו בגוגל, בימים שונים ובשעות שונות ומצאו אילו אתרים משתמשים במילות המפתח שלכם – דע את האויב! יתכן שתמצאו כי במילת המפתח אוכל איטלקי יש: שלוש מסעדות איטלקיות, שלוש אתרי אוכל ובלוג אחד של שף איטלקי. אם אתם בעלי מסעדה איטלקית כנסו לאתרים אלו, תגלשו בהם ותראו במה אתם יכולים לבדל את עצמכם. במה אתם יכולים לכתוב בלוג על אוכל איטלקי ועל מסעדות של אוכל איטלקי שיגרום למסעדה שלכם להישמע טובה ומיוחדת יותר ממתחרותיה.
שלב ארבע – נתחו את המתחרים ואת מילות המפתח שלהם
כשאתם סוקרים את אתרי המתחרים – תראו באילו מילות מפתח נוספות הם משתמשים – ייתכן שהן מתאימות לכם. בנוסף, תראו אילו ביטויי זנב לא מופיעים אצלם ותבליטו אותם אצלכם כדי להצליח להתברג מעליהם בחיפושים.
תבדקו שוב בכלי מילות המפתח ותנסו להשיג רעיונות נוספים למילות מפתח בעלות ביטויי זנב ארוך.
שלב חמש – ניתוח מילות מפתח ותוצאות
או קיי. ערכנו מחקר, מצאנו מילות מפתח, הוספנו ביטויי מפתח נרחבים וביטויי מפתח בעלי זנב ארוך, אנחנו בחרנו מתוך כל אלה את מילות המפתח שהכי מתאימות לנו ושילבנו אותן באופן אסטרטגי ומתוכנן ליצירת תנועה לאתר שלנו.
כמה תנועה מגיעה לאתר שלנו מאסטרטגיה זו? האם המאמצים שלכם עובדים? ז הרגע להשתמש בגוגל אנליטיקס – ולבחון ב – traffic sources – Key words האם יש תנועת גולשים שנכנסת לאתר שלכם דרך מילות המפתח והביטויים שבחרתם? דרך כלי הניתוח של גוגל לא רק תלמדו על מידת הצלחתכם עם מילות המפתח שקידמתם, אלא תוכלו לראות מילות מפתח שכן מכניסות תנועה איכותית לאתר שלכם, ותוכלו להחליט שמילות מפתח אלו מצטרפות למילות המפתח שאתם כבר מקדמים.
במידה והאתר שלכם אינו מחובר לחשבון גוגל אנליטיקס – זה הרגע לחבר את האתר. זה כלי שמסמן לכם כל הזמן מה עובד ומה לא! מה מצליח ומה לא. כך תוכלו לשכלל את כתיבת התוכן שלכם ולהתאים אותה ליצירת תנועה איכותית לבלוג שלכם.
פרט לגוגל אנליטיקס, יש בדיקה נוספת חשובה, צאו מחשבון גוגל שלכם ורצוי אפילו לבצע את הבדיקה הבאה ממחשב אחר משלכם – הקלידו את מילות המפתח והביטויים בשורת החיפוש במנוע החיפוש של גוגל ותראו היכן האתר שלכם עולה, והאם יש שיפור בדרוג האתר בתוצאות החיפוש.
סיכום
רוצים שימצאו את הבלוג שלכם ברשת. כעת אתם במרחק חמישה שלבים פשוטים מהשגת היעד! יש לכם תכנית פעולה ועליכם להתמיד בה לאורך זמן. אין כאן קסמים, ואין תוצאות מיידיות. זו עבודה עיקשת ומתמשכת עד להשגת תוצאות משמעותיות. אבל אין לכם מה להתייאש – הבלוג העסקי שלכם יעשה לכם הרבה כסף אם תמשיכו בדרך זו ובעוד מספר שנים, תדעו שהגעתם לאן שהגעתם בזכות עבודה קשה והתמדה – ואין תחושה מתגמלת מזו.
כמו כן, העבודה על איתור מילות המפתח תדייק את כל עבודת הקידום של האתר שלכם – לא רק בלוג עם מילים מפולחת היטב, אלא גם קישורים, ולינקים פנימיים, ותיאור האתר באינדקסים ועוד ועוד.
בהצלחה!
אירית שלום,
המאמר כמו ההרצאה יסודית ונותנת הרבה טיפים לעבודה. עכשיו אני מתחילה להבין את חשיבות מילות המפתח כשלב בסיסי לבניית האתר ולכתיבת בלוגים.
כל שנותר הוא לשנס מותניים ולהתחיל לעבוד.
נהניתי מאד מההרצאה שלך וכמובן גם מהמאמר. אמשיך הלאה לשאר המאמרים שפירסמת.
תודה,
שנטל
שנטל שלום,
נפגשות שוב בהרצאה ביום שני הקרוב,
המידע שאת קוראת כאן יסייע לך מאוד להבין את המידע שיועבר בסדנא
שאפו על השקדנות,
ותמשיכי להתעדכן כאן באתר – בכל פעם אנו מעלים תכנים חדשים.
יום נפלא,
אירית