עולם השיווק עובר מהפך בשנים האחרונות. משווקים וותיקים ומנוסים טענו בתחילת הדרך כי המדיה החברתית היא טרנד חולף, אבל עם עובדות קשה להתווכח – כל רשת חברתית חזקה רק מגדילה את מספר המשתמשים שלה מדי חודש!
אם בעבר חשבו שפייסבוק נועד לילדים, מהר מאוד התגלה כי הרשת לוכדת בין כוריה את כולם! בכל גיל, מכל מין ואפילו מכל מקום בעולם! עובדתית עסקים מדווחים בעקביות על הגדלת לקוחותיהם באמצעות רשתות חברתיות, נתחים הולכים וגדלים מתקציבי הפרסום של חברות מופנים לפעילות במדיה חברתית, חברות רבות מגייסות עובדים רק באמצעות מדיה חברתית, הלוגואים של פייסבוק לינקדאין, טוויטר וגוגל פלוס מקשטים כמעט כל אתר ברשת.
אם כך, רגע לפני שנתחיל לסכם את שנת 2011 בואו נבחן מה הן המגמות הצפויות בשנת 2012 לפי הערכות של מומחים ומקצוענים ברשת, קראתי מידע רב בבלוגים ובפורומים שונים, עברתי על מחקרים ונתונים ואלו המסקנות העיקריות אליהן הגעתי – אלו המגמות הצפויות במדיה חברתית בשנת 2012:
- שימוש במדיה חברתית לצורך שירות לקוחות
בישראל שנת 2011 אחד האירועים הבולטים הוא המחאה החברתית ואי שביעות הרצון של החברה הישראלית מהמצב הכלכלי וגם מהיחס הנצלני לו הם זוכים מחברות, ארגונים ועסקים – זה מחלחל מלמעלה למטה. חשיבה עסקית אסטרטגית בשלב זה מחייבת להקשיב! להקשיב ללקוחות, להבין מה הם מחפשים, ולדעת להתכוונן לטעמו של הקהל שלנו – על מנת לשמר אותו וליצור שביעות רצון.
המדיה החברתית היא במה מצוינת לשימור לקוחות וליצירת הקשבה אקטיבית ללקוחות בזמן אמת, ברגע שהלקוח מתעצבן הוא יכול לעלות לרשת ולהביע את כעסו בין אלפי חבריו. חברות חייבות לנטר את השיחות ברשת, להגיב להן, להציע שירות ובמקביל להפנות את הלקוח לעמוד שלכם ולנהל עמו שם דיון מסודר במטרה להבין מה קרה וכיצד ניתן לפתור את הבעיה.
שירות לקוחות אינו שירות להשתקת לקוחות! אלא שירות שמתחיל מבירור עם הלקוח והרגעתו בשלב הראשון, ומחקר מעמיק של הנהלים בחברה וכיצד זה יתכן שמקרה כזה קורה. רק הבנה
מעמיקה של מקרים רבים, ניתוח הנתונים, הפקת מסקנות, ויישום נהלים חדשים – יבטיח שמהלך שירות לקוחות יצליח. אם אין לכם כוונה ללכת על התהליך השלם – אל תשתמשו במדיה החברתית כעלה תאנה…
2. שימוש בתחרויות במדיה חברתית
על היתרונות והחסרונות של תחרויות במדיה החברתית כבר דנו רבות ברשת, אבל אין מנוס מהעובדות – אנשים אוהבים תחרויות ומשתתפים בהן בשמחה! אבל מה, מאחר ויש כל כך הרבה תחרויות על מנת להניע את קהל היעד שלכם להשתתף בתחרויות שלכם אתם חייבים להשקיע ולתכנן תחרויות שמספקות ערך אמיתי למשתתפים! משהו ששווה להתאמץ בשבילו. דוגמה נחמדה מהעולם, לאחרונה חברת התעופה KLM פצחה בתחרות בפייסבוק – הם ביקשו מאנשים לעצב אריח בגודל 30 ס"מ על 30 ס"מ והבטיחו כי העיצובים הטובים ביותר יצטרפו לקולאז' יפהפה בו יולבש אחד המטוסים שלהם שטס ליעדים רבים בעולם. הם השיגו לו פחות מ – 4000 עיצובים מרהיבים בתוך זמן קצר.
הם יכלו להציע טיסה – זה גם היה עובד, אבל הם הציעו משהו מיוחד, שונה, יצירתי וכמות האינטראקציה הוכיחה כמה הצעד היה חכם ומתוחכם!
3. כוחה של המדיה החברתית במנועי חיפוש
מנועי החיפוש התחילו לסמן את המדיה החברתית והאינטראקציה המרובה שמתרחשת בה כמדד נוסף לעלייה בדירוג במנועי חיפוש. לא ברור עדיין לחלוטין מה יהיו יחסי הגומלין בין הפעילות ברשתות חברתיות לאתר הבית של החברה – אך לבטח תהיה לזה השפעה. היום כשתקישו את שם החברה שלכם בגוגל, תוכלו לראות בין התוצאות הראשונות לא רק את עמודי האתר שלכם, אלא גם עמודים של המותג שלכם ברשתות חברתיות, במנוע החיפוש של בינג, מן הסתם, מגמה זו חזקה יותר.
קחו זאת בחשבון כשאתם רוצים לקדם את האתר שלכם ולהביא קהל רב יותר לעסק שלכם.
4. הרלוונטיות של מדיה חברתית בחיי היומיום
המדיה החברתית הפכה להיות הכל עבור כולם! התמונות שלנו שם, סרטוני הווידאו שלנו שם, יש לנו שם חברים, מותגים שאנחנו אוהבים, סטאטוסים גאוניים שרקחנו במוחנו הקודח והמון תגובות חמות מחברים – החיבוק החברתי הזה ממכר – ונדמה שאין מגמת גמילה מרשתות חברתיות.
חיפשנו דרך מקורית להמחיש את זה – ומצאנו ברשת את האינפוגרפיה הזו – נדמה שתמונה שווה הרבה יותר מאלף מילים, או סטאטוסים או ציוצים….
5. הגדלת כוחה של המדיה החברתית בעסקים B2B
באופן מסורתי הרשתות החברתיות היוו פלטפורמה נוחה למשווקי B2C
(business to customer) אבל ככל שכוחה של המדיה בחברתית עולה אנו רואים היפוך מגמה ויותר עסקים שלב העסק שלהם הוא B2B
(business to business) פעילים בפייסבוק, לינקדאין וטוויטר תוך שימוש בטכניקות ואסטרטגיות שיווקיות מתוחכמות יותר. יצירת בלוגים מקצועיים ועוד, אבל העובדות הן שעסקים אלו פעילים מאוד במדיה החברתית ומצליחים לייצר קשרים, הזדמנויות ועסקים.
6. שימוש במדיה חברתית מבוססת מקום
עסקים עוקבים בעניין אחר התנועה של קהלי היעד שלהם ברשת. השימוש ההולך וגובר בניידים החכמים לעדכון והתעדכנות ברור לכל בעל עסק!
לא ירחק היום ונעבור ליד סניף ארומה או אר-קפה ונקבל הצעה לנייד שלנו לקבל מאפה בחצי מחיר ליד הקפה שלנו – "מבצע מיוחד לחברי פייסבוק" יזעק הפרסום. עסקים ילמדו לתפוש את הלקוח כשהוא לידם ולפתות אותו להיכנס פנימה.
7. QR Codes הילד החדש והמגניב בשכונה
ה – QR Code אינה רשת חברתית במובן הקלאסי , אבל הכנסנו את השחקן החדש כיוון שפעמים רבות הוא משולב בתוך עמודים ברשתות חברתיות והוא בהחלט סוג של אפליקציה חברתית.
שנת 2011 אופיינה בגדילה משמעותית בשימוש ב Qr Codes אותם סמלילים מג'וברשים שמציעים חוויה נוספת ללקוח – הנחה, מידע, מתנה.
הסמליל של QR Codes מתנוסס ביותר ויותר מקומות בפרסומות, על אריזות, בנקודות מכירה, בנקודות בילוי.
היו מי שחשבו שגם אלו ייעלמו בקרוב, אבל להיפך, רואים אותם מתנוססים בחברות מהגדולות ביותר במשק ועד לעסקים משפחתיים קטנים – צפו לראותם עוד הרבה יותר ב -2012 ותכננו היטב כיצד יש בדעתכם להשתמש ב – QR Codes לקידום המותג שלכם.
8. שימוש בווידאו לצורכי קידום ברשתות חברתיות
כבר בשנת 2010 דובר על כוחם של סרטוני ווידאו, אבל צופים שעד שנת 2015 80% מהמידע ברשתות יועבר בטכנולוגיית ווידאו. הכינו את עצמכם למצב החדש, תחשבו על דרכים לשלב
סרטוני ווידאו בקמפיינים שלכם, ואולי אפילו להוציא ניוזלטרים בקבצי ווידאו במקום טקסט ותמונות.
9. אפליקציות מותאמות למכשירי טלפון ניידים
ההמתנה בתור לבנק או לרופא כבר הרבה פחות מעצבנת. כולם יושבים עם הטלפונים החכמים שלהם וצורכים מידע מגוון מהרשת. תחשבו כיצד אתם מפיקים תועלת מהנתון הזה ואם אתם
שולחים את החברים שלכם במדיה חברתית לאתר שלכם – אולי כדאי שתהיה אפשרות לצפות באתר מותאם לאייפונים, אנדרואידים, בלק-בריים ושאר סלולריים.
10. אינפוגרפיות
בשנת 2011 השימוש באינפוגרפיות הולך וגובר. בשעה טובה הצלחנו להבין כיצד המוח האנושי מתרגם מידע… מסתבר שאנשים מצליחים להבין הרבה יותר טוב כשהמלל הוא תמונה מדברת. ושלא תהיינה טעויות – לא כל אינפוגרפיה מצליחה להעביר את המסר בצורה טובה, יש מומחים שיודעים לייצר אינפוגרפיות שהן הדליקטס של העברת המידע – לשם תכוונו!
אלו המגמות העיקריות שאנחנו צופים לשנת 2012 – מה דעתכם? האם ישנן מגמות נוספות שאתם רואים וצופים לשנת 2012. אילו מגמות אתם צופים לשנת 2012? נשמח לשמוע את דעתכם – ממש כאן למטה בתגובות.
למי שהיה ספק שזה רק מתחיל הנה רוח גבית מגרדנר
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000693951
הי שרון,
תודה 🙂 מתיישר יפה עם התחזיות בכתבה…
שמחה שהבאת
פוסט יפה ונכון,
שמחתי לראות שבקלסר המיזמים שלי נמצאים 3 מהתחומים המובילים.
דני
כנראה שהראיה שלך לטווח הארוך נכונה :)ולפי העבודות שראיתי באתר שלך – אתה במקום הנכון, בזמן הנכון – עם המוצר הנכון 🙂
אירית
אין ספק ש2012 הולכת להיות שנה מעניין עם המון התפתחויות בתחום המדיה החברתית
seoextra – תודה על תגובתך 🙂
בכל יום אנו מקבלים חיזוק לכוחה של רשת האינטרנט בכלל ולכוחה של הרשת החברתית בכלל.
אין ספק שאנשים מבלים זמן רב יותר ברשת, ולומדים להפיק ממנה יותר – יותר מידע, יותר קשרים, יותר עסקים – וכפי שאמר לי מישהו בפגישה היום: "השמים הם רק ההתחלה"…