אנחנו אנשי המדיה והווב שקועים ברשת שעות רבות של היום ונדמה כאילו כל העולם במדיה החברתית. למעשה המציאות רחוקה מאוד מהשערה זו, עסקים רבים מאוד אינם נוכחים כלל במדיה חברתית ואחרים נוכחים, ולא פעילים ומעט מאוד עסקים שוחים במדיה החברתית ויודעים כיצד לנצל את כוחה והשפעתה לתועלת המותג או העסק שלהם.
בכתבה זו מובאים לכם טיפים וטכניקות שונות להתנהלות אנשי עסקים במדיה חברתית, תוכלו לבחור מה ואיך אתם עושים כדי לתכנן את האסטרטגיה שלכם במדיה חברתית לקידום המטרות העסקיות שלכם:
1. צרו ביקוש – הודיעו על מוצר או שירות חדש עוד לפני צאתו לשוק. כך תעוררו עניין ואף תייצרו שיחה סביב המוצר או השירות החדש שלכם וכשיגיע כבר יהיה לו ביקוש. Apple עושים את זה כל הזמן.
2. הציעו הנחה – תנו הנחה קבועה לחברי פייסבוק או לעוקבי טוויטר. אנשים יעקבו אחריכם ויהפכו חברים שלכם כיוון שיבינו שיש לזה ערך כספי עבורם. Dell מוכרת כך מחשבים דרך טוויטר כבר שנים.
3. השיגו תשומת לב – נשמע טריוויאלי? כן, ברשת זוכים לתשומת לב ולא לכסף. לאחר מכן ניתן להמיר את תשומת הלב לכסף, אך ראשית יש להשיג את תשומת הלב – איך? שחררו מידע חשוב בעל ערך שההכרזה הראשונית עליו תמיד תהיה בפייסבוק שלכם או בטוויטר.
4. הפיצו את השמועה – ספרו לאנשים על התפתחויות חדשות אצלכם בעסק. עדכנו אותם בפרטים נוספים, כך תגרמו להם להמשיך ולדבר עליכם ואתכם. הודיעו על שינוי בבלוג שלכם, על כנס קרוב בו אתם מציגים, על סדנא או הרצאה קרובה שלכם בכנס ועוד.
5. צרו נאמנות למותג שלכם – הציעו לחבריכם שוב ושוב דברים שייחודים לחברי הדף שלכם בפייסבוק או מבצעים שמתפרסמים בטוויטר בלבד ומפנים להדפסת קופון, מידע ייחודי על מוצר חדש שיגיע בקרוב, תנו להם להרגיש חשובים ומעודכנים – הנאמנות שלכם אליהם תדביק אותם והם יהיו נאמנים לכם בחזרה. כמובן שחייבים לגבות את המבצעים וההנחות במוצר או שירות ברמה גבוהה – אבל זה תמיד נכון והבסיס לנאמנות לקוחות.
6. צרו קהילה – אנשים אוהבים שייכות ואוהבים להשתייך לנושאים שמעניינים אותם וקשורים אליהם. הרשתות החברתיות הן מקום מצויין ליצירת קהילות – העלו דיונים, שאלו שאלות, הציגו נתונים ואפשרו לחברי הקהילה לחלוק מניסיונם ומהידע שלהם גם כן, כך תיצרו מקום אליו יגיעו גם אנשים שמתעניינים במוצר, בשירות או במותג שלכם.
7. ענו על שאלות – אנשים שואלים שאלות כל הזמן ברשתות חברתיות. כשאתם נתקלים בשאלה שקשורה בתחום שלכם, נצלו את ההזדמנות ותנו תשובה מנומקת ואם אפשר הפנו אותם לעמוד הרלוונטי באתר או בבלוג שלכם. אל תמכרו כלום – רק ספקו מידע.
8. ספקו תמיכה – תנו ללקוחות שלכם מקום להעלות טענות בקהילה שלכם, לעיתים מה שנראה מסובך ומתסכל ללקוח שלכם לוקח בדיוק עשר דקות לצוות שלכם כדי לספק לו את התמיכה הנכונה ולפתור את התסכול. זה רק יראה ללקוחות הנוספים עד כמה אתם רגישים ללקוחות שלכם.
9. השתמשו בצוות שלכם לחיזוק המותג שלכם – יש חברות שמונעות מהעובדים שלהם לשהות בפייסבוק בזמן העבודה, בעוד אחרות מאפשרות ואף מעודדות את הצוות שלהם להיכנס לפייסבוק בזמן העבודה ואף לציין שהם בעבודה והיכן הם עובדים. חברות אלו זוכות להרבה יותר אזכורים ברשת, מרביתם חיוביים ולעיתים לקוחות פונים לעובד ישירות דרך הפייסבוק כיוון ששניהם שם.
10. נטרו מגמות במדיה חברתית – אתם יכולים להשיג יותר מידע ברשתות חברתיות מאשר מי מדבר עליכם או מי מתלונן עליכם. אתם יכולים לזהות די בקלות מגמות חדשות באמצעות המדיה החברתית, תהיו ערים להתרחשויות בספירה הדיגיטלית של התחום שלכם. אתר נהדר – לגמרי בחינם ומספק מידע בזמן אמת: topsy הקישו מילת מפתח וראו על מה מדברים ומי מדבר.
11. זהו את המשפיעים בתחום – באמצעות חיפוש ב topsy תוכלו לבדוק מי מזכיר את המושגים הקשורים בתחום שלכם הכי הרבה פעמים. כנסו לפרופיל שלהם ובקשו מהם חברות. במידה והם הזכירו את המותג שלכם פנו אליהם בהודעה אישית והציעו להם להגיע לכנס הקרוב בו אתם מרצים, לאירוע השקה קרוב שלכם או פשוט הזמינו אותם לקפה אם הם ממוקמים בקירבת מקום ונדמה לכם שיכול לצמוח מפגישה כזו שיתוף פעולה יעיל.
12. תנהלו דיונים/שיחות: כשאתם מעלים הודעה על מוצר או שירות חדש, הישארו ברשת, עקבו אחר התגובות ופתחו שיחה עם הגולשים, לעיתים תגלו רעיונות ואפשרויות מדהימים דרך חוויית הלקוחות שלכם. מעבר לכך מונולוג פחות מעניין משיחה.
13. מבחן זכירות – רוצים לדעת מה משתמש ששהה עשר שניות בלבד באתר שלכם זוכר מהאתר שלכם? כנסו ל clue וערכו בדיקת ניסיון בעצמכם, לאחר מכן שתפו את המבחן עם חבריכם בפייסבוק ובטוויטר ותגלו מה אנשים זוכרים מהאתר שלכם. האם זה מה שרציתם שיזכרו? נסו להבין מדוע זכרו דווקא את זה? ומה לדעתכם כדאי לשנות באתר כדי שאנשים יזכרו בקלות את המסר העיקרי שלכם.
14. הפריחו מיתוסים לפני שיהפכו לכאלה: לעיתים תגלו שאנשים משמיצים את העסק או המותג שלכם בצורה מוגזמת וללא קשר לאיכותו. ייתכן שלא הבינו נכון כיצד יש להשתמש במוצר או אפילו מפיצים שמועה ששמעו מחבר מבלי שהם מכירים את המוצר מהתנסות אישית. אם אתם מזהים תלונות בסגנון "חנות הנעליים הכי גרועה", "סוכנות הביטוח היקרה ביותר!", השתתפו בשיחה והפריכו את השמועה בעזרת מספרים ונתונים – הרגיעו את הקהל.
15. העלו הצעות שיווקיות: כן פשוט מאוד – שיווק במדיה חברתית. כמובן שאל תגיחו לרשת ותתחילו להציע את מרכולתכם כמו תגרן בשוק. אבל לאחר שיצרתם אינטראקציה, ועשיתם כל מה שהומלץ עליו למעלה ואתם כבר מעורים היטב עם חבריכם, אף אחד לא יכעס אם תשחררו הצעה שיווקית – החכמה היא להבין את המינון ולא להפוך לספאמרים.
16. תפתחו מערכת יחסים: ידעתם שאנשים אוהבים לדבר עם אנשים ולא עם מותגים? הגיוני, לא? פייסבוק הבינו את זה ויש לכם אפשרות לדבר בדף העסקי שלכם כדף העסק או עם הפרופיל האישי שלכם. כשאתם מנהלים שיחה עם מישהו אל תדברו בשם "בגדי מעצבים" או "מלון הגליל" תגיבו בשמכם, כך הלקוח ידע עם מי דיבר וירגיש שמתייחסים אליו בגובה העיניים.
17. תשיגו לינקים: אתם יכולים להשיג לינקים טבעיים במדיה חברתית והיום מנועי חיפוש מתחשבים גם ב"לייקים" "retweets" ו "פלוס אחד" כהצבעות חיוביות לאתר או לבלוג שלכם. כך שמדיה חברתית יכולה ליצור לכם בקלות לינקים טבעיים שיעלו את הדירוג שלכם בעיני מנועי חיפוש, ולא הפצה חלטוריסטית במאה אתרי בוקמרקינג שחלקם הנכבד נחשבים היום לאתרי ספאם.
18. שימו לב למתחרים שלכם: אם אתם עדיין לא במדיה חברתית, סביר להניח שהמתחרים שלכם כן! אתם משאירים להם מגרש ריק ושער פתוח – אז אל תתפלאו אם הם מובילים עליכם ורצים במגרש בתרועות ניצחון. אל תתביישו – כנסו לדפים של המתחרים, לחשבונות האישיים, תראו מה הם עושים ומה הם אןמרים. גבשו את האסטרטגיה שלכם, שפשפו ידיים ורדו למגרש – זמן המשחק התחיל כבר מזמן – למה אתם מחכים? גם כשאתם כבר עמוק בפנים, אל תשכחו לבקר את המתחרים ולעקוב אחריהם, הלקוחות שלכם עושים זאת, הקפידו להקדים את זמנכם, אך גם אם פספסתם, אל תישארו מאחור.
19. צודו ראשים: רשת לינקד-אין היא רשת של קורות חיים ווירטואליים שמאחורי כל אחד מהם יש ממליצים ותמונות וניתן בקלות לאמת את המידע שמופיע בהם. אתם אנשי עסקים? אתם חייבים להיות נוכחים בלינקד-אין לראות מי מחפש עבודה, מי מגלה סימני עייפות ממקום העבודה הנוכחי שלו, ואת מי הייתם רוצים לצוד לעסק שלכם. לינקד-אין וגם פייסבוק מאפשרים לכם לגלות הרבה יותר מידע מכפי שאי פעם תגלו בסדרת ראיונות עבודה.
20. אתרו קהלים חדשים: יש מוצרים או מותגים שכושלים בארץ המוצא שלהם אך קוצרים הצלחות מסחררו בשווקים אחרים, במדינות אחרות. המדיה החברתית מאפשרת לכם להתחבר עם אנשים מכל העולם ולאתר קהלי יעד בכל מקום בעולם – הכפר הגלובאלי הולך וקטן, ללא ספק.
21. צרו שיתופי פעולה: עסקים דומים לעסק שלכם אינם בהכרח מתחרים שלכם, נכון אתם יושבים על אותה משבצת, אך בעזרת שיתופי פעולה חכמים תוכלו לייצר יותר עניין בשני העסקים גם יחד. בתחום המדיה החברתית ישנם שיתופי פעולה כל הזמן, ולא נראה שאנשים פושטים את הרגל בשל כך, להיפך.
ניתן להמשיך עם עוד טיפים וטכניקות ואסטרטגיות לעסקים במדיה חברתית, אך נשמח לשמוע רעיונות וטיפים שלכם לשימוש נכון במדיה חברתית לעסקים. מה אתם עושים? כיצד אתם מקדמים את העסק שלכם באמצעות מדיה חברתית?
רוצים להתחיל ולא יודעים מה לעשות? נשמח להיפגש עמכם לפגישת ייעוץ ובירור צרכים ראשונית ללא עלות וללא התחייבות, העלו כאן את שאלותיכם ונשמח להשיב עליהן: