אחד הדברים שנעלמים ממרבית הטקסטים השיווקיים שאני קוראת – זו בהירות! לא ברור" מה מנסים למכור לי? מה רוצים שאעשה עם זה? כיצד? מתי? או למה?
המשמעות של בהירות היא יצירת תוכן שניתן להבין אותו מיד ובקלות. אם אנשים לא יכולים להבין את מה שאתם מנסים להסביר להם, אז התוכן שלכם לא שווה הרבה – נכון?
מצד שני, אם יהיה לכם כלי שיעזור לכם ליצור פעם אחר פעם, תוכן חד כתער, ברור כשמש, אינטליגנטי ובעל ערך רב לקורא, לקהל שלכם יהיה חשק להמשיך לעקוב אחריכם, כי יש להם רווח ברור מקריאת התוכן שלכם – נכון?
וחשוב שתבינו, כתיבה מעולה אינה כישרון מולד! כתיבה מעולה נובעת מהרבה טקטיקות ותבניות שעוזרות לייצר תוכן בלתי מנוצח. תוכן שבא לך להתחיל לקרוא, ולא בא לך להפסיק!
אז איך עושים את זה? ריכזתי עבורכם את תשע הטקטיקות הכי חזקות שאני מכירה, ואני מזמינה אתכם לקרוא ולנסות בבית, או בבלוג, או בפוסט בפייסבוק, הכי חשוב, תקראו ומיד תתחילו להתנסות, זה ימחיש לכם כמה זה קל ופשוט לכתוב בצורה ברורה.
טקטיקת כתיבה ראשונה: תבין מה אתה רוצה לכתוב!
כדי שהתוכן שלך יהיה ברור לאחרים, עליו להיות ברור, בראש ובראשונה לך! עליך לענות על שלושת השאלות הבאות:
1. נושא הכתבה/פוסט: על מה אני כותב הפעם? למשל הפעם אני כותבת על בהירות בכתיבה
2. למה אני רוצה לכתוב על זה? אני כותבת על זה כי נמאס לי לקרוא תוכן של משווקים, בלי להבין מה בעצם רצו ממני, וזה חוזר על עצמו פעם אחר פעם, ואני רוצה לעזור להם, לתת להם כלי ליצירת תוכן ברור, שאוכל לקרוא ולהבין בדיוק מה רוצים.
3. מה הנקודה שלך? מה החלק החשוב ביותר בכתבה שלך? בכתבה הזו החלק החשוב ביותר הוא להסביר בצורה קלה ופשוטה איך כותבים תוכן ברור
4. מה המבנה שאתה רוצה ליצור בכתבה? בכתבה הזו אני השתמשתי במבנה של 9 טקטיקות חזקות לכתיבה ברורה
טקטיקת כתיבה שניה: תכיר לעומק את קהל הקוראים שלך!
כדי לכתוב בצורה שהקוראים שלך יבינו אותך, עליך להבין מי נמצא בקהל הקוראים שלך. לדוגמה, אם הייתי חושבת שהקוראים שלי הם בעיקר כותבים מעולים, אז התוכן הזה לא היה רלוונטי עבורם. אבל ברור לי שרבים מהקוראים שלי שוברים שיניים בניסיונות נואשים לכתוב, ולכן אני יודעת שכתבה כזו תוכל לעזור להרבה מאוד. רגע, אל תלכו! גם אם אתם כותבים מעולים, אתם תמיד יכולים להשתפר ולהיות טובים יותר! נכון? (גם אני, כמובן 😉
בנוסף, כשאנחנו כותבים על נושאים מקצועיים, עלינו להבין האם קהל הקוראים שלנו הם אנשים מהתחום, כמונו? אם כן, אז אני יכולה להשתמש בז'רגון המקצועי של התחום וכולם יבינו. אם לא, אני חייבת להסביר ולפשט עבורם כל מונח או ביטוי מקצועי במילים פשוטות, שיהיה להם קל להבין. אם מישהו לא מבין מילה אחת בתוכן שלכם, לפעמים, רק זה יכול לגרום לקורא להבין את כל הכתבה שלכם בצורה הפוכה.
נשמע מוגזם? דרמטי? מבטיחה לכם שאם הייתם מפרשים מילה אחת, שחוזרת על עצמה בתוכן, והמשמעות שלה מאוד חיובית, אבל אתם לא מכירים את המילה וקוראים את המילה הזו כמשהו שלילי למשל, אז כל התוכן היה נראה לכם הפוך ממה שהתכוונתי.
טקטיקת כתיבה שלישית: הבהרת מונחים
לפעמים נרצה להשתמש בכתבה בביטויים מסויימים, זה יכול להיות ביטויים מקצועיים, או ביטוי חדש לגמרי שאני המצאתי – וזה בסדר. אבל איך אנשים אחרים יבינו את המונחים האלה? ניתן לפתוח את הכתבה בפסקה שמסבירה מה המונחים החשובים שאני הולכת להשתמש בהם בכתבה, מה המשמעות שלהם, ולמה אני מתכוונת כשאני משתמשת בביטוי הזה.
מעצם הפעולה הזו, יצרתי שפה חדשה ביני לבין הקוראים שלי, ועכשיו כולנו מדברים באותה השפה ומבינים בדיוק למה הכוונה.
טקטיקת כתיבה רביעית: תכתבו משפטים שלמים וברורים!
וואוווו, זה יכול ממש לשגע אותי. אנשים כותבים משהו, ומפסיקים באמצע המשפט. טקסט שמורכב מחלקי משפטים ומילים בודדות. למה לכתוב כך? הרי ישבת, כתבת והשקעת מאמץ. לא חשוב לך שמי שנמצא בצד השני, יבין בדיוק מה רצית לומר?
אל תכתבו ותמהרו ללחוץ על "פרסם כתבה"! תקראו את כל התוכן בקריאה רציפה לפחות פעם אחת ואפילו פעמיים. ומה אז יקרה? או, הו… אז תגלו עולם שלם של חצאי משפטים ומשפטים סתומים. ותוכלו לסיים את המשפטים החצויים האלה, ולא להשאיר מילים בודדות במערכה, אםםםם בכתבה… תנסו ליצור משפטים קצרים וברורים. ופתאום התוכן שלכם יזכה בבהירות שרצינו.
טקטיקת כתיבה חמישית: צרו פסקאות בנות משפט אחד!
מה זאת אומרת? מה הפעם היא רוצה? שימו לב!
אם אני רוצה להבהיר נקודה מאוד חשובה בכתבה.
אני אצור פסקה מכל משפט!
מה יקרה כתוצאה מכך?
במקום שאנשים ידלגו על מילים ואותיות, כפי שהמוח עושה בקריאה רגילה, שסורקת תוכן.
הם יקראו בזהירות כל משפט.
כי נדמה שלכל משפט יש משמעות אדירה!
מקווה שהבהרתי את הנקודה הזו, ולפעמים זו יכולה להיות טקטיקה מאוד חשובה ומוצלחת ליצירת בהירות ב"לב" הנושא שרציתם להעביר.
טקטיקת כתיבה שישית: תוותרו על מילות חיבור!
כמעט בכל כתבה אנחנו משתמשים במילות חיבור כמו: "יחד עם זאת", "ולמרות זאת", "למעשה", "יתכן" ועוד מילים שבאות לחבר שני משפטים למשפט אחד. בדרך כלל כל משפט יכול להסתדר לבד. בלי מילות החיבור בין המשפטים. והתוכן יהיה מאוד ברור. כמו שעשיתי עכשיו. אני לא אומרת לכם לכתוב רק משפטים קצרים. אני אומרת שכל משפט מורכב שיכול להתפצל בקלות לשניים – תפצלו!
טקטיקת כתיבה שביעית: תוותרו על מילים ארוכות מדיי!
אם אני אתקע לכם באמצע המשפט הזה איזו מילה מפציצה כמו וירטואליזציה טראנאטלנטית. או סתם מילה מפציצה שהוצאתי עכשיו מאיזה מילון. כי אני רוצה להרשים אתכם. ולהראות לכם כמה השפה שלי גבוהה ואינטליגנטית. מה שאני בעצם אעשה, זה משהו אחר לגמרי. אני פשוט אאבד אתכם.
אל תנסו להרשים במילים גבוהות ומפציצות! תכתבו בגובה העיניים. בשפה שנעים, כיף וברור לקרוא. אני לא מבקשת מכם להשתמש בשפת רחוב. אתם רואים שגם אני לא עושה את זה. אבל אני כותבת בשפה פשוטה וברורה.
טקטיקת כתיבה שמינית: פחות זה יותר!
אם אפשר להגיד משפט מסויים בחמש מילים, אל תמרחו אותי עם שלוש שורות. זה מעייף! ככל שתעבירו לי את המסר בפחות מילים. כך אני אבין מהר יותר ונכון יותר את מה שרציתם להגיד לי.
טקטיקת כתיבה תשיעית: תהיו צפויים!
אני, שתמיד מנסה להיות קריאייטיבית ומקורית – מציעה לכם להיות צפויים? כן. יש לכם את סגנון הכתיבה שלכם. יש לכם את הדרך בה אתם משדרים לקהל שלכם. והם ממשיכים לבוא, כי הם אוהבים את זה.
אנשים נכנסים לקסטרו פעם אחר פעם. כי יש להם את גזרת המכנסיים המחמיאה ביותר. וזו אותה גזרה כבר עשור לפחות. יש להם צבעים מסויימים שתמיד נמצאים במלאי. מרבית הקולקציה שלהם די חוזרת על עצמה. משנה לשנה, בשינויים קלים. בדיוק בגלל זה כל כך הרבה אנשים ממשיכים לבוא אליהם ולקנות. כי הם יודעים בדיוק למה לצפות.
אותו דבר ארומה.
אותו דבר עוד הרבה מאוד מותגים, שפשוט מציעים מוצרים פשוטים טובים וצפויים. ואנשים ממש מתים על זה. כי זה נוח. וברור מה צפוי. אז אל תנסו לחקות בסגנון הכתיבה שלכם את אף אחד. רק תוסיפו פנימה כמה טקטיקות שמופיעות כאן בכתבה. תדאגו שהתוכן יהיה ברור יותר. ותמשיכו להיות כותבים בדיוק כמו שאתם!
אם הכתבה הזו היתה מועילה עבורך, אשמח לשמוע כאן בתגובות,
אם יש לך רעיונות לטקטיקות נוספות ליצירת בהירות בכתיבה, אשמח לשמוע כאן בתגובות,
אם יש לך עוד משהו שרצית להגיד לי, אשמח לשמוע גם את זה כאן בתגובות 😉
אם אתם מחפשים חברה מקצועית שתכתוב עבורכם תוכן, מלאו פרטים בטופס שנמצא למטה.
אם אתם מעוניינים ללמוד איך לכתוב ואיך לשווק באינטרנט, תמשיכו לעקוב אחר הבלוג שלנו.
אם אתם מעוניינים ללמוד לעומק איך לכתוב ולשווק באינטרנט בואו לאחד הקורסים שלנו, הפרטים המלאים על הקורס העיקרי שלנו בקישור הבא: קורס בניית קמפיין שיווקי ברשתות החברתיות ובאינטרנט
הכתבה הגיונית, פשוטה וברורה ומתאימה למה שחשבתי על הנושא עם משפר חידודים וירידה לפרטים- תודה ובהצלחה
היי לאור,
אם כך המסר מדויק, כיוון שהמטרה להבהיר שניתן לכתוב מסרים הגיונייים, פשוטים וברורים – שכל אחד מהאנשים בקהל היעד יבין ויזדהה עם התוכן 🙂
ואם הייתי מנסה להסביר את זה בצורה מסובכת… הייתי מחמיצה את העיקר!