בשבוע שעבר בין התאריכים 24-26 בפברואר 2016 הלכנו לסדנה מיוחדת של מכללת קגן NLP תחת הכותרת "סמינר השפעה 2016 עם ג'ולי סילבר סטרן". ג'ולי היא מומחית להשפעה באמצעות כלי NLP בקנה מידה בינלאומיים ובמיוחד מומחית ללמד טריינרים – מאמנים של NLP, איך להשפיע על קהל גדול.
אם אתם מרצים, מנחים סדנאות, עומדים מול קהל ונותנים פרזנטציות מכירתיות, או שסתם מרתק אתכם להבין כיצד ניתן לייצר השפעה גדולה מאוד על הבמה, הכתבה הזו בשבילכם!
בפתח הדברים חשוב לציין כי לי אין כל הכשרה ב NLP, מלבד לימוד עצמי והרבה מידע שקיבלתי מהבן שלי שהוא מאסטר NLP ובימים אלו עובר את ההכשרה שלו כטריינר ב – NLP, אבל זה לא ממש משקף את הידע שלי, אלא מסביר איך הגעתי לסמינר המדהים הזה. הבן שלי, גל, בתור מי שעוסק בהנחיית סדנאות, קורסים וסמינרים שמשלבים הרבה כלי NLP ומספר לי בהתלהבות רבה איך מייצרים תהליכים ב – NLP הפעם הגיע ואמר: "יש לי משהו מיוחד בשבילך"! מיד "נפקחו אוזני", ושאלתי: "מה הבאת לי?" גל צחק, והסביר שלא הביא לי כלום חוץ מסמינר אדיר שאני מוזמנת להשתתף בו, כיוון שהוא יודע שאני מרצה טובה, אבל, לטענתו: "כולם יכולים להשתפר", וכמובן שהוא צודק.
ומאחר ולמידה זה אחד הדברים החביבים עליי ביותר, שמחתי מאוד על ההזדמנות להצטרף אליו וכך הלכנו שלושתינו, גל (בני), מוטי (בעלי) ואני לסמינר המדהים של ג'ולי בשיתוף עם אריה קגן. חשוב לציין כי על מנת להפיק את המירב מהסמינר בחרנו במתכוון לתרגל עם קבוצות של אנשים שאנחנו פחות מכירים אם בכלל, כדי לתרגל בסביבה ניטראלית ולא אחד מול השני. כך שאם אתם הולכים כקבוצה, של חברים או קולגות, זו ההמלצה שלי, ואני בטוחה שזה תרם רבות לכולנו, ההחלטה הזו.
עדיין ישבנו יחד ובילינו זמן איכותי מאוד יחד, אבל את התרגולים דאגנו לבצע בסביבה נייטראלית כפי שציינתי. מי שמכיר את כלי ה – NLP ודאי יודע שיש כמה מושגים מאוד משמעותיים ב- NLP הראשון שבהם הוא ה"ראפור", משמעות המושג הוא יצירת כימיה, יצירת קשר אישי ברמה גבוהה. הנחת היסוד היא כי ברגע שנוצר קשר אישי טוב יהיה קל ופשוט יותר לייצר השפעה על אותו אדם או קבוצה.
כך שבפתח הסמינר ג'ולי סיפרה לנו על ביקור קודם שלה בישראל, על היחס החם שלה אלינו הישראלים, על חברים קרובים שלה שבאו מישראל ולמדו אצלה, על העובדה שהיא אוכלת אוכל כשר במלון בו היא שוהה במהלך הסמינר, וככלל יצרה אצל הקהל תחושה עמוקה כי היא אוהדת אמיתית של ישראל. אני מאמינה שאכן היא חושבת ומרגישה כך. אבל ברור שזה לא היה מקרי שהיא בחרה לפתוח את הסמינר שלה של שלושה ימים בתיאור היחסים שלה עם ישראל בכלל ואיתנו הישראלים, והעובדה שהיא טרחה לייצר אצלנו את הנחת הבסיס שמרצה בפנינו אמריקאית אוהדת ישראל. ואם נרצה או לא נרצה התחושה הנעימה הזו כלפיה ליוותה את כל שלושת ימי הסמינר, ובסוף תראו עד כמה ההשפעה של הפתיחה הזו היתה עוצמתית.
גם אתם כמרצים, כמנחים או פרזנטורים, צריכים להחליט האם להתחיל בהצגה עצמית שבונה סמכות, או להתחיל בהצגה עצמית שמייצרת מייד זיקה שלכם אל הקהל, וגורמת לקהל תחושה נוחה ונעימה בקשר אליך כמרצה או מנחה. חשוב להבין, שג'ולי הגיעה לקהל בתור המנחה המומחית שהביאו במיוחד בשביל הנושא הזה מחו"ל, כך שהסמכות היתה שם, היא לא היתה צריכה את זה. לכן בחרה לייצר "ראפור" חיבור רגשי עם הקהל, ובהמשך הסמינר היא שזרה תזכורות פה ושם שממחישות ומדגישות את אהבתה וקירבתה לישראל ולישראלים. כלומר, היא לא רק פתחה ב"ראפור" עם הקהל, אבל היה חשוב לה לשזור בעדינות ובאלגנטיות את העובדה הזו במהלך ההופעה שלה מולנו.
אני לעומת זאת, מגיעה להנחות סדנאות והרצאות בהן חלק מהקהל לא תמיד יודע בדיוק מי אני, לכן חשוב לי לבנות סמכות מול הקהל, ולתאר את הניסיון, היכולות והכישורים, על מנת שיהיו פתוחים להקשיב. את הקירבה אני מייצרת על ידי סידור השולחנות והכיסאות ב "ח", ואני לוקחת כסא ויושבת מול הקהל. מייצרת תחושה נינוחה שאני נמצאת ב"גובה העיניים" עם הקהל. למעשה, בכלל לא חשבתי על זה כך, עד שהגעתי לסמינר של ג'ולי והבנתי למעשה מה אני עושה באופן אינטואיטיבי. אבל התובנה של המהלך הזה היא מאוד מעצימה ומחזקת, שאני מנחה טובה. לא בכל רגע לומדים משהו חדש, לפעמים לומדים שאנחנו כבר עושים משהו טוב, וגם זו תחושה מעצימה ומחזקת.
התרגול הראשון בסמינר היה הצגה עצמית בפני קבוצה של שלושה אנשים. וקבלת משוב מאחד מחברי הקבוצה. לאורך כל הסמינר המשכנו לפעול עם הקבוצה איתה התחלנו, וכך בתוך המשובים מחברי הקבוצה הבנו כמה התקדמנו מתרגול לתרגול. אין ספק שיצירת קו התחלה מהווה עוגן חזק מאוד לביסוס ההבנה עד כמה התקדמנו, בפרט כשאנחנו מתרגלים עם אותם אנשים ומול עיניהם הרואות ואוזניהם השומעות אנחנו הולכים ומשתפרים. אין ספק, שהחוויה הזו גרמה לנו ללמוד בראש ובראשונה, להינות מהתהליך ויותר מכל, לסמוך על המנחה מתרגול לתרגול כשהבנו עד כמה אנחנו מתקדמים.
תחשבו איך אתם יכולים בהרצאות ובסדנאות שלכם, ליצור קו התחלה ברור לכל אחד מהמשתתפים ולאפשר להם להרגיש ולהבחין בהתקדמות ובתרומה של הסדנה/הרצאה/סמינר או מה שזה לא יהיה. גם אם מדובר בפרזנטציה שכל מטרתה מכירה. נסו לייצר קו התחלה של המערכות/המוצרים/השירות/המצב הקיים שלהם עכשיו, לפני שהצגתם את מה שיש לכם להציע. ובמהלך הפרזנטציה תגדירו נדבך אחר נדבך את התועלות של מה שאתם מציעים, ומדיי פעם תחזרו תזכירו להם את נקודת המוצא שלהם מול המצב בו הם יהיו לאחר שירכשו מכם, את מה שזה לא יהיה. הנקודה היא ששרטוט קו התחלה מאפשר לבסס מול הקהל את נקודת ההתחלה ואת האופק אליו אנו מתקדמים.
בסמינר עצמו תרגלנו כלים משמעותיים מאוד כמו הגדרת אזור אחד בבמה כאזור שמסמל את כל מה שטוב, נכון ורצוי, וצד אחר של הבמה כצד שמייצג את כל מה שמזיק/מפריע/מטריד. במהלך הסמינר הוכיח לנו אריה שהעביר את ההרצאה בנושא זה כמה זה אפקטיבי, ומספיק שהוא עמד בצד אחד או בצד השני של הבמה, זה מיד התקשר למשהו חיובי או שלילי בהתאמה. גם לכם כמנחים/מרצים יש את האפשרות לבסס על הבמה שלכם את המקום שמסמל את כל מה שטוב ונכון ואת המקום השלילי. זה נעשה די בקלות, ודי מהר הקהל מזהה מה נכון ומה לא.
כלים נוספים שלמדנו היה זיהוי סגנונות תקשורת של מנחים, ואף למדנו איזה סגנון יש לנו, ומתי לנוע בין סגנונות כדי לייצר השפעה רבה יותר בקרב הקהל. הרבה כלים לשימוש בטונים ובטונאליות, וכיצד לייצר כאריזמה באמצעות משחק בין טונים. להבין את זה – זה עניין אחד, אבל לתרגל את זה ולהטמיע לעומק את המשחק בין הטונים לאור המשוב של החברים בקבוצה, היתה חוויה יוצאת דופן ממש! בתרגול האחרון של הסמינר, ג'ולי נתנה לנו לתאר באופן חופשי מדוע אנחנו אוהבים NLP, וההבדל בין ההצגה שלי ושל כל חברי הקבוצה שלי ביום האחרון מול ההצגה ביום הראשון, היה ממש דרמטי! וחשוב להבין שגם ביום הראשון ההצגה העצמית היתה טובה! מדובר במנחים ובמרצים פעילים ומצליחים, ועדיין השיפור היה מרתק.
והיו דברים שלימדו אותנו, אבל היו דברים שפשוט התרחשו בסמינר במשך 3 הימים בהם היינו שם בכל פעם שחזרנו מהפסקה, והיו די הרבה כאלה, מן הסתם, קיבל את פנינו שיר מעורר השראה, אבל בכל פעם זה היה אותו שיר: simply the best של טינה טרנר,
מהסרטון הקצרצר הזה שצילמו אותי בו, ניתן להבחין בקלות, שעד סוף הסמינר באמת האמנתי שאני simply the best כמו שטרנר "שרה לי" שלושה ימים. כך שגם אם לכם יש מסר שחשוב לכם להעביר לקהל שלכם, ניתן לבחור שיר מעורר השראה שקשור לתוכן שלכם, ולהשמיע אותו שוב ושוב בכל פעם שיוצאים להפסקה או חוזרים ממנה. העיקביות הזו של החזרה מההפסקה והשיר שקיבל את פנינו לתחילת הסשיין הבא יצרה עוגן מאוד ברור שכל האנשים הכי טובים חזרו מההפסקה להמשך הסמינר…
עוד עניין קטן שרציתי לשתף אתכם, במהלך הסמינר אריה קגן שאל מי מעוניין לתת פרסים למשתתפי הסמינר (השתתפו בסמינר מעל 200 איש), וכאשת שיווק, מובן שהיו לי give aways במכונית, מיד הצעתי לתת 3 יומני שיווק (בשווי 50 ש"ח כל אחד) ולוח שנה מהודר שהפקנו ללקוחותינו ולמשתתפי הסדנאות שלנו. יומן השיווק שלנו תאם לקהל במדויק, כיוון שזה יומן בו המשווק בודק את התקדמותו משבוע לשבוע מול היעדים והמטרות של השבוע שעבר, ויש בכך למידה מטורפת באשר ליכולת שלנו להניע את עצמנו להצלחה.
אריה שמח מאוד על ההצעה, ובתמונות רואים את אריה מחלק את היומנים על הבמה. ואני שמחתי שיכולתי לתרום את חלקי ולתת משהו למקום שלימד אותי כל כך הרבה במשך שלושה ימים.
והבטחתי לספר לכם אנקדוטה לגבי עוצמתה של ההצגה העצמית של ג'ולי שסיפרה על הזיקה שלה לישראל. ובכן בסיום הסמינר תלמידי מכללת קגן ל – NLP הכינו מתנה אישית לג'ולי, הם קנו לה זוג עטים יקרים עליהם היה חרוט ציור של ירושלים והקדשה אישית, ובנוסף נתנו לה ספר תורה מעוטר בציורים של ירושלים ועם הקדשה. ג'ולי התרגשה מאוד, ניכר היה שהמתנה הזו שימחה אותה מאוד, וזה סגר מעגל בין רגע פתיחת הסמינר בו ג'ולי סיפרה על אהבתה לישראל ולנו הישראלים, לבין רגע הסיום המרגש בו הוענקה לה המתנה המיוחדת.
לסיכום, אין ספק, שכולנו מוכשרים, לכל אחד מאיתנו יש את היכולות והכישורים שלו, אבל דווקא במקומות בהם אנחנו הכי טובים, אלו המקומות שכדאי לנו ללכת וללמוד ולתרגל כמה שיותר, על מנת לא להיות טובים, לא להיות מצויינים – אלא להיות יוצאי דופן! בלתי נשכחים!
בקרוב תצא סדנה חדשה שלנו שנקראת: "אמנות ההשפעה בעסקים" שמעביר אותה מוטי דוידסון, מומחה למכירות, ניהול משא ומתן ולהשפעה. אמנם הסדנה אינה עוסקת בעמידה מול קהל אלא באופן כללי ב"אמנות ההשפעה בעסקים" ואני מבטיחה לכם שמי שישתתף בסדנה המיוחדת הזו, בין אם הוא כבר בעל השפעה רבה יותר או פחות, הכלים והתרגול שתקבלו בסדנה ישדרגו את יכולות ההשפעה שלכם לאין שיעור. לפרטים נוספים על הסדנה, לחצו על הקישור הבא: "אמנות ההשפעה בעסקים"