לאנשים יש חשבונות טוויטר, פרופילים בפייסבוק ובלוגים – החכמה היא לאתר את האנשים עם ההשפעה הרבה ביותר ברשת ולהתחבר אליהם.
כיצד מודדים השפעה במדיה חברתית ?
אין תשובה חד משמעית כיוון שהשפעה יכולה להתפרש בכמה דרכים. אך באופן כללי ניתן לחלק את סוגי המשפיעים במדיה חברתית לשלושה טיפוסי מפתח:
תכיפות במדיה חברתית – באיזו תכיפות האדם הזה "מדבר" במדיה החברתית? האם יש פעילות ערה או שהאדם הזה מגיח אחת לחודש – משחרר משפט מחץ ונעלם עד לחודש הבא, או שהוא פעיל על בסיס יומיומי. ככל שאדם פעיל יותר ברשת החברתית יש לכם יותר סיכוי לייצר עמו קשר ולהפוך ל"מכרים ווירטואלים".
- כמה קוראים אותם – כדי לדעת מה מידת השפעתם של אותם אנשים שימו לב מי קורא אותם ומגיב לתוכן שלהם. כמות החברים/עוקבים/קוראים לבדה אינה מעידה על ידת השפעה, יכול להיות מישהו עם כמות חברים קטנה יחסים אך עם אינטראקציה מרובה ודוקא עם משפיעים נוספים – סוג של ביצה חברתית…
- רלוונטיות של אנשים במדיה חברתית – על מה מדברים בדרך כלל? יכול להיות מישהו פופולארי ועם הרבה השפעה בתחום הרכב לדוגמא, אך אתם עוסקים בתחום הבריאות – חברים כאלה פחות רלוונטיים עבורכם. עליכם לראות מה קורה בפרופיל שלהם ולבחון מה מידת הרלוונטיות שלו עבורכם והאם זה תואם את האסטרטגיה העסקית שלכם.
דרך נוספת לבחון את מידת השפעתו של בלוגר היא על ידי בדיקת מידת הפופולאריות של הבלוג שלו באתר אלקסה alexa.com – זה האתר המוביל בתחום דירוג אתרים בעולם בהתבסס על כמות התנועה לבלוג. ככל שדירוג הבלוג גבוה יותר המשמעות היא כמות תנועה גדולה יותר אל הבלוג.
יש אתרים רבים שמנטרים את כמות הלינקים הנכנסים לאתר או בלוג. ה page rank של גוגל מקנה מושג טוב לגבי לינקים נכנסים. ככל שיש יותר לינקים נכנסים לבלוג שאתם מתעניינים בו, כך יש לו פוטנציאל חשיפה גבוה יותר, וככל שיש לאתר או בלוג סיכויי חשיפה גבוהים יותר כך מנועי חיפוש מדרגים את האתר או הבלוג הזה גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
ומה לגבי טוויטר? קל לראות כמה עוקבים יש לבן אדם ומי הם העוקבים שלו. ניתן לראות גם כמה הם מצייצים ובאיזה תחומי עניין בהתאם לתוכן הציוצים שלהם. אבל זה תהליך ארוך ומייגע ולשם כך יש תוכנות מעולות ביניהן commun.it שמציגות בין היתר את המשפיעים בתחומכם בטוויטר. זו תוכנה נחמדה שמראה לכם מי עוקב אחריכם חזרה ומי לא, ואת מי כדאי להשאיר בכל זאת ואחרי מי להפסיק לעקוב.
במידה וממש חשוב לכם לדעת עם מי אתם מתקשרים ורוצים להתחבר לכל אותם משפיעים בתחומכם ישנן תוכנות למדידת התנועה במדיה חברתית המציגות בפניכם מי השחקנים המשמעותיים בתחום שלכם, בין התוכנות האלו תמצאו את Radian 6, tracx, buzzila ועוד, חלקן יקרות מאוד חלקן בחינם – מובן שהתוכנות החינמיות לא יודעות להציג את מה שהתוכנות היקרות מציגות – כמו ההבדל בין סוסיתא לרולסרויס. כתבה מורחבת המשווה בין שימושיות כלי הניטור השונים תצא כאן באתר בקרוב.
כעת יש לכם כלי טוב למדידת המשפיעים בתחום שלכם במדיה חברתית. תוכלו להתחיל לייצר עמם קשר, אך לא לפני שתכניסו לעצמכם טוב לראש – הם משפיעים בתחום שלכם, יש להם כוח, הם לא הגיעו לעמדה זו מכלום וכדאי שתנהלו את הקשר שלכם איתם בחכמה ובזהירות! אל תתחצפו ואל תתחכמו – אם הרגזתם מישהו בפייסבוק ויש לו 50 חברים והוא כמעט לא פעיל והוא התעצבן עליכם והעלה על זה סטאטוס – זה לא טוב, אבל לא נורא. אם הרגזתם דמות רבת השפעה ואותו אחד/אחת התעצבן עליכם והעלה על זה סטאטוס שרואים אותו 5,000 אנשים וזה עובר לחשבון הטוויטר שלו שם יש לו עוד כמה אלפי עוקבים – אופס – כך לא בונים מוניטין במדיה חברתית!
איך אתם בוחרים את החברים שלכם במדיה חברתית? למי אתם מציעים חברות? אחרי מי אתם עוקבים? למי אתם מאשרים חברות? וכיצד אתם מתכננים את בניית המוניטין שלכם במדיה חברתית בפרט וברשת בכלל. נשמח לשמוע על כל זה ממש כאן בתגובות וכמובן נשמח לענות על כל שאלה:
טרקס היא פלטפורמה לניהול כלל הפעילות השיווקית במרחב הדיגיטלי ונמצאת בשימוש של עשרות מותגים ישראלים ומאות בחו"ל.
אשמח להדגים לך את המערכת שלנו ויכולותיה, הנה דוגמית לניטור והבנת שיח נשים בארה"ב שעשינו עם פורטר נובלי – מסוכנויות יחסי הציבור הגדולות בעולם. http://momtrending.com
שרון ושלר
טרקס
054-570-3535
[email protected]
http://tra.cx